Hoe kan het dat 2 broers die ongeveer evenveel beweging krijgen zo verschillen in lenigheid ?(Waarom is mijn oudste zo stijf ? )

Misschien een rare vraag maar ik loop er al een poosje mee.Ik heb 2 tieners èèn van 14 en èèn van 16.
Ze sporten allebei niet maar bewegen wel veel.Ze gaan op de fiets naar school ( 6km.) De jongste wandelt veel en de oudste werkt bij een boer.Klusjes in en om het huis doen ze beide evenveel.
De jongste is op school goed in sport en is lenig,de oudste is daarentegen zo stijf als een deur.Hij heeft al moeite om zijn eigen teennagels te knippen.Hoe is dit mogelijk ?
En dan niet alleen het verschil maar ook;hoe kan een gezonde 16 jarige die altijd in beweging is zo stijf zijn ?

(Voor er commentaar komt op het niet sporten,ze krijgen muziekles,muziek is erg belangrijk voor ze en we kunnen niet ook nog een sport erbij betalen.de oudste rent trouwens weg voor alleen het woord al ! )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dit herken ik. Bij ons in het gezin verschilt die lenigheid ook behoorlijk. Mij verbaasde het ook dat sommige van onze gezinsleden stijf zijn en zelf na training niet met hun handen bij de tenen konden komen.
Ik heb dezelfde vraag ooit aan een orthopeed gesteld toen ik met (het niet lenige) kind daar kwam.
Ik ben toen het volgende te weten te komen. De lenigheid van de mens wordt vaak gemeten door de soepelheid en rekbaarheid van de hamstrings. De hamstring is niet bij iedereen even soepel en ook bij sommige mens ook korter dan bij anderen. (dit is bij sommige gezinsleden van mij het geval). Door oefening kun je de lenigheid wel iets verbeteren, maar een groot deel van de lenigheid is genetisch bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Die oudste is zo stijf vergeleken met de jongste ómdat ie niet sport en wandelt. En anders heeft ie iets onder de leden. Bij een vermoeden daarvan is een bezoek aan de huisarts aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de 1 is nou eenmaal leniger dan een ander komt vast omdat de ene veel meer beweging heeft gehad,
mischien ligt het ook wel aan de lichaamsbouw of gewicht,
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze krijgen allebei ongeveer evenveel beweging,en hebben beide een gezonde lichaamsbouw en gezond gewicht.
Dat komt niet doordat ze niet sporten, want ze krijgen genoeg beweging. Het is meer aanleg volgens mij.
Hier is de één ook een stijve hark en de ander is wél lenig.
Als je je zorgen maakt kan je altijd eens langs de huisarts.
Het is ook geen must om te sporten, het dagelijks naar school fietsen de gymlessen op school zijn echt al voldoende beweging. Hier sporten ze ook niet allemaal, ze moeten het wél leuk vinden anders is het een straf.

Toegevoegd na 11 minuten:
Is de oudste misschien ineens flink gegroeid? dan kunnen ze ook soms niet weten wat ze moeten met die lange armen en benen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt,ik vind ook dat ze genoeg beweging krijgen.
De oudste is altijd al stijf geweest,ook toen hij nog echt kind was.+1
Het heeft te maken met aanleg, lengte van spieren, pezen, soepelheid van gewrichten. Mijn man bijvoorbeeld sport 6 keer in de week (aikido) en fietst bijna iedere dag 20 km. Zijn conditie is uitstekend, maar toch heeft hij een stijve onderrug, die er met geen enkele strekoefening ooit is uitgegaan.
Ik ken ook een meisje dat balletdanseres wilde worden. Maar omdat haar hamstrings te kort zijn, moest ze haar droom opgeven. Ook zij is verder gewoon gezond.
Ik zou me er maar geen zorgen over maken als ik jou was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt,ik maak me ook geen zorgen.Was alleen benieuwd hoe het kan.+1
Er zit nou eenmaal verschil in de lengte van spieren/pezen die mensen hebben. Die is wel te beïnvloeden door rekken (yoga ed). Maar iemand met lange spieren/pezen zal na een korte tijd rekken weer heel lenig zijn terwijl iemand met korte spieren/pezen die lenigheid nooit of slechts heel langzaam zal halen.

Stijfheid is op zich niet zo'n probleem als hij maar lekker in z'n vel zit. Mocht hij last hebben van z'n stijfheid dan zou hij wellicht iets aan yoga kunnen hebben, omdat het niet competitief is en het maakt dat je meer in je lichaam zit (het leert kennen ), het is ook gewoon thuis te doen met een boek of dvd, je kunt zelfs lessen volgen via internet (al is het laden ervan wel een beetje irritant.)

Houdt voor ogen dat het gaat om hoe hij zich voelt.

(spieren/pezen is omdat ik niet zeker weet aan welke van de twee het ligt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt,hij heeft er geen last van +1
Dit kan ook zoveel redenen hebben helaas.

Wellicht komt het juist door het werk bij de boer, fysiek zwaar wellicht? Kan is hij misschien permanent een heel klein beetje overbelast, en zijn spieren willen dan gewoon rusten. Resultaat: stijve spieren die even niet willen.

Waar je erg lenig van kan worden is toch een soort van sport, maar dan zonder het ren en vliegwerk is Tai Chi Chuan. Dit gebruiken oudere en stijve mensen in China vaak om weer soepel te worden. Dit kan je gewoon thuis doen, op elk moment dat je er even zin in hebt. Pas wel op welke style je kiest, begin bijvoorbeeld met de Tai Chi Chuan Yang style maar niet in de vereenvoudigde vorm want dan verlies je het effect. Tai Chi Chuan Chen is voor de meer gevorderde.

Het lijkt wellicht saai enzo maar me schoonvader van 65 is soepeler dan wie dan ook.

Er zijn veel soorten en mensen die het slecht voordoen, op onderstaande video doet ze het zoals het hoort :-)
(ander muziekje erbij is niet verboden ofzo haha)

Kleine extra noot voor jonge mensen, het is van origine een gevechtskunst :-) (maakt het wat aantrekkelijker)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is best mogelijk dat hij soms wat overbelaste spieren heeft van het werk bij de boer.maar dat uit zich dan in een paar dagen rugpijn.Stijf is hij altijd al geweest,van klein kind af aan.Bedankt voor je link,maar ik weet dat hij dat echt niet gaat doen.
Die oudste is veel minder flexibel in de mind... Dat moet zo zijn... Dus laat de oudste meer ontspannen dan wordt het weer soepeler...

Masseer dat kind meer, raak het meer aan... Een liefdevolle aanraking maakt alleen al lenig... Wees er voor hem, hij staat alleen, zwemt alleen in de wereld... Hij is de authentiekeling en doet wat hij zegt en zegt wat hij doet, maar geef hem meer aandacht, hij vraagt er niet om, maar heeft dat wel meer nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ene kind zit nu eenmaal motorisch handiger in elkaar als de ander.Ik zou er wel naar laten kijken als jij je er zorgen over maakt.Misschien kan fysiotherapie een aanrader zijn.Maar dan moet je wel eerst langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak me geen zorgen hoor,was gewoon benieuwd hoe het kan.